Ei

 

 

L & B: MIA                          ARTIFICIËLE COHABITATIE

 

 

Sinds de eerste wereldtentoonstelling in Londen (1851) hebben vertegenwoordigers van alle landen zich ingespannen om een prominente plek te bemachtigen waar ze in opzienbarende bouwwerken hun innovatieve kunstjes konden vertonen. Het ging natuurlijk om de kunst van het verkopen van de vaderlandse trots, verpakt in een of ander imposant product, maar inmiddels heeft die nationale propaganda plaatsgemaakt voor mondiale zelfverheerlijking, ter meerdere glorie van het eigen vernuft.

   Sinds de presentatie van de Sukhapil en Pacha’s nanogel (onsterfelijkheid en tijdreizen in één!) is de expo één groot dansfestival geworden ter ere van onze overwinning op de Tijd. De hypnotiserende werking van hallucinerende installaties transformeert de maatschappijkritische roep om privacybescherming in een exhibitionistische schreeuw om aandacht. Wie wil er nou geen feest waar iedereen je kan zien? We can be heroes, just for one day!

   De illusie van onsterfelijkheid en reizen in de tijd zijn niet langer het intellectuele eigendom van Pacha’s droomwereld. Door de kolossale investeringen in architectonische hoogstandjes en de gigantische beveiligingskosten die bij grootschalige evenementen komt kijken, is het huidige online aanbod van hallucinogenen een geduchte concurrent geworden.

   De digitale wereldexpo van Korea schenkt nu iedereen de openbaring op de sofa (zonder getuigen van Jehova) met een virtuele waarheid waarbij je in je eentje met de hele wereld dansen kunt. De gedroomde samenlevingsvorm is MIA (Met Iedereen Alleen). Het is de ultieme beleving van een narcistisch orgasme op het wereldtoneel zonder de deur uit te hoeven. In combinatie met de succesvolle psychofarmaca ben je de held in ieders droom. En iedereen in die van jou.

   Het enige gevaar is dat je nooit meer anders wil.

   Daarom is er natuurlijk weer een groep bezorgde zedenmeesters die deze vreselijke praktijken wil verbieden. Maar tegen het grote geld en de vooruitgang is geen kruid gewassen. Sinds de opening van het digitale paviljoen in Pyongyang is het aantal bezoekers van de laatste wereldtentoonstelling naar recordhoogte gestegen en laat daarmee de tot nu toe drukst bezochte Expo ver achter zich.